Spiseforstyrrelse
1
min. læsning

Hvad forventes af skolen ved tegn på spiseforstyrrelse?

Skrevet af
Anna Carin
Udgivet
2025

Hvad forventes af skolen ved tegn på spiseforstyrrelse?

Når en elev viser tegn på spiseforstyrrelse, er det skolens ansvar at handle omsorgsfuldt, professionelt og i samarbejde med forældre og fagpersoner.

Vær opmærksom og reager på tegn
  • Lærere og pædagoger bør kende de typiske tegn på spiseforstyrrelse (fx ændret spiseadfærd, vægttab, tilbagetrækning, overdreven træning).
  • Det er bedre at reagere én gang for meget end én gang for lidt.
  • Observer diskret og uden at udstille eleven.

Tag en bekymringssamtale
  • Hvis der er mistanke, skal der hurtigt tages en rolig, respektfuld samtale – typisk af klasse- eller kontaktlæreren, sundhedsplejersken eller en anden tryg voksen.
  • Eleven skal mødes med omsorg – ikke skyld eller kontrol.

Involver forældrene
  • Forældrene skal informeres så tidligt som muligt om skolens bekymring og inddrages i et samarbejde.
  • Det er vigtigt at formidle bekymringen med respekt og tydelighed, uden at stille en diagnose.

Samarbejd med sundhedsplejerske og evt. PPR
  • Sundhedsplejersken kan spille en central rolle i vurdering, vejledning og videre henvisning.
  • Skolen kan også kontakte Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR), for at spørge dem til råds.

Skab tryghed og fleksibilitet i hverdagen
  • Tilpas skoledagen, hvis eleven har det svært – fx med pauser, støtte i frikvarterer, skemalægning eller fritagelse fra idræt i en periode.
  • Undgå vægtfokus og sprog omkring "sund/tynd" i undervisningen – særligt i idræt og hjemkundskab.

Følg op og vis vedvarende omsorg
  • En spiseforstyrrelse forsvinder ikke over natten. Skolen bør følge op og sikre, at eleven bliver mødt med støtte og stabilitet over tid.
  • Lav evt. en handleplan sammen med forældrene og evt. behandlere.

Kort sagt

Skolen skal ikke “fikse” problemet – men den skal se, reagere og støtte, så eleven ikke står alene. Læs mere og hvordan man stiller diagnosen og bliver udredt her.