Spiseforstyrrelse
1
min. læsning

Forebyggelse og tidlig indsats

Skrevet af
Anna Carin
Udgivet
2025

Forebyggelse og tidlig indsats

Tre vigtige veje

Spiseforstyrrelser opstår sjældent af en enkel årsag. De udvikler sig ofte over tid og påvirkes af både personlige, sociale og kulturelle faktorer. Derfor kan forebyggelse ske på flere niveauer og starte tidligt. Her er tre vigtige områder, hvor man kan gøre en forskel:

Positivt kropssyn og mediebevidsthed

Et vigtigt skridt i forebyggelse er at styrke unges forhold til deres krop og hjælpe dem med at afkode de urealistiske idealer, de møder – især på sociale medier. Det handler ikke om at sige “alle kroppe er perfekte”, men om at skabe realistiske, mangfoldige og rummelige billeder af, hvad en krop kan være.

  • Tal åbent om kropsidealer, billedredigering og filtre, også som voksen med ansvar.
  • Vis med egne handlinger, at kroppen ikke behøver være perfekt for at være god nok.
  • Undgå kropskommentarer (positive eller negative).
  • Giv plads til mange måder at se ud på og mange måder at være sund på.

Tidlig opmærksomhed fra voksne

Mange unge, der udvikler spiseforstyrrelse, har vist tegn længe før diagnosen stilles. Derfor er tidlig opsporing og støtte fra voksne afgørende både i familien, i skolen, i fritiden og i sundhedsvæsenet.

  • Vær opmærksom på ændret spisemønster, overdreven motion, kropskritik, træthed, isolation eller humørsvingninger.
  • Tag bekymringer alvorligt - hellere én samtale for meget end én for lidt.
  • Tal med varme og nysgerrighed frem for bekymret kontrol.
  • Gør det tydeligt, at man ikke behøver være "syg nok" for at have brug for hjælp.

Undervisning og dialog i skolen

Skolen spiller en vigtig rolle, ikke kun fagligt, men også socialt og identitetsskabende. Derfor bør undervisning i kropsopfattelse, sundhed og trivsel, og kritisk tænkning indgå som en naturlig del af arbejdet med elevernes psykiske og fysiske sundhed. Læs mere om hvad der forventes af skolen ifht. spiseforstyrrelsen.

  • Inkludér emner som krop, mad, selvværd og medieforståelse i både undervisning og klassesamtaler.
  • Sørg for, at sundhedsformidling ikke bliver vægtfokuseret eller præstationspræget.
  • Brug undervisning, hvor alle kan spejle sig, ikke kun den “rigtige” eller “sunde” krop.
  • Skab plads til spørgsmål, tvivl og nuancer, også blandt lærere og pædagoger.

Forebyggelse er ikke én indsats ét sted, det er små handlinger og samtaler mange steder. Og det er de voksne omkring børn og unge, der har nøglen til at åbne de første døre.
Sidder du tilbage med yderligere spørgsmål? Læs vores FAQ.